Kerken in Kwazulu-Natal

| Webmaster |

De NGK Zwolle steunt met andere kerken samen een aantal kerken in Kwazulu-Natal in Zuid-Afrika. Het is prachtig om te zien hoe deze missie gegroeid is, vol van enthousiasme!

Info over de kerken in Kwazulu-Natal (KZN)

• De kerken zijn ontstaan door zendingswerk vanaf 1960 vanuit de toenmalige vrijgemaakte kerk van Kampen.
  • Het gebied, 500 km ten zuiden van Johannesburg, dat werd toegewezen was een ruig gebied waar nauwelijks infrastructuur was. De bevolking had weinig middelen van bestaan. Mannen gingen naar de steden om geld te verdienen.
  • De eerste zendeling, ds Vonkeman, was een echte pionier: het leren van de taal, paardrijden omdat ander vervoer niet mogelijk was, contacten leggen in dorpen waar vrouwen en kinderen woonden, liederen maken in het Zulu, huis/kerken bouwen, school stichten, sociaal werk starten. Na hem kwamen nog ds. Wielinga, ds Reitsma en ds. Riens de Haan en ds. Veltromp.
  • Men was er al snel van overtuigd dat het woord van het evangelie beter door eigen mensen gebracht zou moeten worden. Er worden evangelisten opgeleid, later predikanten.
  • Het werk in de gemeentes werd vooral door vrouwen verricht. Er zijn 5 gemeentes ontstaan met daarom heen 20 preekplaatsen die ook bediend worden evangelisten.

Die gemeentes zijn: KwaMncane (ds. Sithole), Ndaleni (ds. Phungula), Mid Llovo (ds. Zacca, met pensioen), Lensindiso (ds. Mahlangu sinds 2022) en Umbubulu (ds. Hlela). Verder zijn er 4 studenten in opleiding.

•  Vanaf 2002 is de verantwoordelijkheid overgedragen aan kerkenraden en predikanten van deze 5 gemeentes. Het doel is dat we streven naar gelijkwaardigheid tussen de steun biedende kerken en de kerken in KZN.
  • De weg naar zelfstandigheid is een lange weg. Geleidelijk groeien de gemeentes in geestelijke zelfstandigheid. Zij krijgen steeds meer kader waardoor er samenwerking groeit tussen predikant en kerkenraad. Financieel is er al veel afgebouwd de afgelopen 10 jaar. Mede omdat de SB-kerken steeds minder geven. De opbouw van eigen inkomsten van de kerken vraagt meer tijd. Soms heeft een gemeente maar enkele leden met een betaalde baan.
  • Niet alleen de SBK kerken hebben iets te bieden. Ook de kerken in KZN willen met ons meeleven en hebben onze kerken ook iets te bieden. Wat de kerken in KZN ons bieden is de vreugde om het evangelie en de drive om te delen. Laten wij hen in een omgeving van hoge jeugdwerkeloosheid ( bijna 60%), veel geweld en armoede door de aidsepidemie zolang als nodig is steunen door gebed en door te delen van wat wij ontvangen hebben.

Comments (1)